PRAHA, 10. 5. 2005
Když chce firma přilákat pozornost ke svému novému výrobku, využije v reklamě známou osobnost. Tento osvědčený postup ovšem funguje i v oblasti, kde se neprodávají nová auta nebo televize, ale nabízejí se »pouze« určité představy o fungování současného světa – v ekologii.
Naposledy toho využila česká pobočka mezinárodní organizace Greenpeace, když ve své kampani za zpřísnění chystané evropské chemické politiky využila kromě senátora JaromíraŠtětiny a hlavního hygienika Michaela Víta také herce Jaroslava Duška. Výsledek byl takový, jaký si hnutí Greenpeace přálo. Na tiskovou konferenci, na níž organizace zveřejnila výsledky rozborů prachu v domácnostech a kancelářích těchto tří veřejně známých osob, přišel nevídaný počet novinářů. »Účast na tiskovce byla nečekaně dobrá,« řekl mluvčí Greenpeace Zbyněk Havránek. Výsledky analýzy nizozemské laboratoře TNO potvrdily, že ve vzorcích prachu se vyskytuje několik skupin nebezpečných látek. Látky, které laboratoř identifikovala, jsou přitom součástí běžných výrobků, například kosmetiky, textilií či elektroniky, z nichž se však nekontrolovatelně uvolňují. A například ftaláty, které se používají třeba ve stavebních materiálech, mohou narušovat hormonální systém člověka.
Podobný postup jako Greenpeace použilo už loni ekologické sdružení Arnika, když nechalo prověřit krev ministra životního prostředí Libora Ambrozka (KDU-ČSL). Krev si zároveň nechali odebrat i další evropští ekologičtí ministři. Ambrozek vyšel z testů jako jeden z nejhorších, v jeho krvi byla například druhá největší koncentrace pesticidů a bifenylů, laboratoř zjistila i DDT, které se už desítky let nevyrábí.